mei



Op 15 mei werkten we in de Franse les met het boek 'Gruffalo'. Er werd een puzzel gemaakt van de kaft van het boek, het boek werd voorgelezen en we hebben in groepjes de illustraties van het boek in de juiste volgorde geplaatst. Het was niet evident om het verhaal van het Frans boek te begrijpen.






























Donderdag 17 mei vertrekken we op tweedaagse naar Nederland. We brengen daar een bezoek aan Archeon. Dat is een park die terugkeert in de tijd. We zullen er de route van de Romeinen volgen. Daarom leren we in de wero-lessen over de tijd van de Grieken en de Romeinen. Per twee kregen we een onderwerp. Daarna zochten we zelf informatie op het internet en in boeken op. Aan de hand van een PowerPoint gaven we les aan elkaar.











Donderdag 17 mei zijn we samen met het zesde leerjaar om 7u vertrokken op tweedaagse. Na een busrit van drie uren kwamen we in Archeon aan. Daar werden we verdeeld in twee groepen. Het vijfde leerjaar volgde de route van de Romeinen. Het zesde leerjaar volgde de route van de Middeleeuwen. Het was een leerrijke dag.

Eerst aten we ons lunchpakket op. Daarna zagen we een strijd tussen een man en een vrouw. Ze probeerden elkaar van het paard te stoten met een lans. Vervolgens vochten ze met een zwaard.
























Ook kregen we een rondleiding door de Romeinse stad van een Romeinse vrouw. De Romeinse tempel stond als eerste op het menu. Graag wilden we de goden goedgezind houden. Jordy werd daarom geofferd aan de goden.






De volgende plaats die we bezochten, was het badhuis. In het badhuis werden er ook sporten, zoals verspringen en worstelen beoefend. Wij hebben getest wie het verst kon springen en we speelden het spel 'dikke Bertha'.






































In de Romeinse tijd gingen de mensen naar een openbaar toilet. Er was nog geen toiletpapier. Ze gebruikten allemaal dezelfde borstel.




De rondleiding werd afgesloten met het maken van een fubula. Dit is een speld die werd gebruikt als sluitspeld. Eerst moesten we de uiteinden plat slaan met een hamer. Vervolgens maakten we van de uiteinden twee krullen. We bogen de speld rond een houten stok. Als laatste maakten we een haak. Deze twee voorwerpen werden aan elkaar bevestigd.  







Het bezoek aan het park sloten we af met een gladiatorengevecht in de arena. 








Na een lange busrit met veel file kwamen we aan in de jeugdherberg in Bergen op Zoom. We installeerden ons op de kamers en we mochten aan het buffet aanschuiven. Het was zeer lekker!

































De dag sloten we af met een boswandeling.




















Om 22u gingen we slapen. Na een goeie nachtrust namen we een stevig ontbijt en maakten we ons lunchpakket klaar. We hadden nog een drukke dag voor de boeg.



















We namen de bus naar Kalmthout. Daar werden we in groepjes verdeeld voor een oriëntatieparcours. De wandeltocht was drie kilometer en ondertussen losten we allerlei opdrachten op. Een van de opdrachten was op de brandtoren klimmen. Daarna aten we onze lunch op.














 
Voor de laatste activiteit gingen we richting de Schorre om circustechnieken te leren. Eerst leerden we de basis door allerlei oefeningen. Daarna leerden we jongleren, trucjes met de diabolo, een bordje ronddraaien op een stok, op een bal blijven staan, op kleine fietsjes rijden en over een touw lopen.










































































Voor we naar huis vertrokken speelden we samen op een speelplein en namen we nog een groepsfoto.





















Om 17u stapten we op de bus en om 19u kwamen we in Beitem aan. We maakten veel plezier, maar we waren blij om mama en papa terug te zien.